Trasa biegowa Tylicz- Krynica - Góra Parkowa

trasa biegowa tylicz-krynica

Długość trasy: 12 km

Stopień trudności: trasa dla zaawansowanych

TRASA BIEGOWA ZNAJDUJE SIĘ POD OPIEKĄ URZĘDU MIASTA W KRYNICY ZDROJU - trasa nie jest regularnie ratrakowana i pełni funkcję trasy terenowej

Malownicze trasy rekreacyjno-sportowe tworzą wspaniałe warunki do zwiedzania Krynicy-Zdroju i jej okolic na nartach biegowych. Trasy łączą Krynicę, a dokładnie Górę Parkową, z malowniczą miejscowością agroturystyczną, jaką jest Tylicz. Wytyczone zostały tak, aby nie tylko dawały satysfakcję z pokonywania kolejnych kilometrów i własnych słabości na podjazdach lub zjazdach, ale były też bogate w piękne widoki i panoramy okolic. Cała trasa liczy ok. 13 km i jest utrzymywana przy pomocy ratraka tak, aby zwiększyć przyjemność i bezpieczeństwo korzystania z niej. Trasa posiada oświetlony 2-kilometrowy odcinek Roma-szczyt Góry Parkowej.

trasa biegowa tylicz-krynicaZ samego szczytu Góry Parkowej, gdzie dochodzi trasa, możemy podziwiać malowniczą południową część naszego kraju, a nawet Słowację. Jadąc ze szczytu ok. 1000 m przy altanie na wysokości "źródełka miłości", skręcamy w prawo i po pokonaniu dosyć stromego, ale łatwego zjazdu, po ok. 900 m dojeżdżamy na południowe zbocze Góry Parkowej, skąd rozpościera się widok na Górę Krzyżową, szczyt Jaworzyny Krynickiej, cerkiew prawosławną na ul. Cmentarnej oraz kościół p.w. Św. Antoniego. Dalej jedziemy prosto, zostawiamy po lewej stronie dworzec i kościół i udajemy sie w stronę "Polany Michasiowej" ze sławnym źródełkiem "Bocianówka". Tutaj robimy małą pętlę i wracamy na polanę, z której możemy udać się w stronę ul. Źródlanej. Niestety zjazd na tę ulicę jest dosyć trudny. Na końcu zjazdu docieramy do drogi, gdzie skręcamy w lewo i wspinamy sie coraz wyżej. Mijając szyb wiertniczy „Zuber" docieramy do "Ogrodów" gdzie „łapiemy” trasę i po ok. 300-400m. docieramy do dużej polany, gdzie nasz wysiłek zostaje nagrodzony ciszą, spokojem, zapachem lasu i pięknymi widokami. Stoimy dokładnie na wprost Jaworzyny Krynickiej, która właśnie z tego miejsca prezentuje sie najbardziej okazale. Na polanie, na której się znajdujemy, w przypadku sprzyjających warunków śniegowych ubijane są dodatkowe "agrafki". Udając sie dalej w stronę Tylicza, skręcamy w lewo zostawiając Jaworzynę i osiedle „Źródlana”  za sobą,  poruszamy sie leśną drogą, bardzo szeroką o łagodnym przebiegu – jest to idealny odcinek dla mniej wymagających i słabo zaawansowanych. Po ok. 2 km skręcamy w lewo i wspinamy się ok. 400 m pod górę na przełęcz (652 m n.p.m.), z której pozostaje nam tylko zjazd do Tylicza w okolice stacji narciarskiej. UWAGA: zjazd nie należy do najłatwiejszych! Dojeżdżając do dużej polany, możemy podziwiać wspaniałe widoki na wzniesienia okalające Tylicz. Docierając w okolice wyciągów narciarskich, możemy skręcić w lewo, przez co dojdziemy do ośrodka "Domki w lesie", na terenie którego wytyczona jest ok. 2, 5 km trasa o niewielkim stopniu trudności.

Do Krynicy możemy wrócić tą samą trasą lub – dla mniej wytrwałych – autobusem z pobliskiego przystanku „Tylicz – stacja narciarska”. Jeżeli zdecydujemy się na powrót trasą, to bez żadnych zmian wracamy nią do szybu wiertniczego „Zuber" – w tym miejscu możemy spróbować swoich sił i skręcić w prawo celem pokonania ostrego podejścia "pod krzyż". Jeśli zdecydujemy sie na trasę z podejściem, to po ok. 300 – 400 m teren sie wyrównuje i już łagodnie prowadzi do drogi na szczyt Góry Parkowej. UWAGA! Odcinek pomiędzy szybem a krzyżem jest jednokierunkowy ze względu na dużą różnicę wzniesień! Możemy go pokonać wspomnianym wymagającym podejściem wyłącznie w stronę Góry Parkowej – w przeciwnym kierunku zjazd jest bardzo niebezpieczny, ponieważ kończy się zakrętem z jednoczesnym zwiększeniem nachylenia. W okolicach znanego nam już „źródełka miłości”, możemy skręcić w prawo i dojechać do drogi na "Romę", gdzie trasa sie kończy, lub skręcić w lewo i szeroką drogą dostać się na szczyt Góry Parkowej, skąd zaczęliśmy naszą wycieczkę. Biegi narciarskie są prostą, zdrową i szeroko dostępną formą ruchu. Uprawiać je można nie tylko na poziomie sportu wyczynowego ale przede wszystkim w amatorskim wydaniu. Prostota tego ruchu powoduje, że mogą ją uprawiać ludzie w różnym wieku oraz  o różnym poziomie przygotowania kondycyjnego i sprawnościowego.

trasa biegowa tylicz-krynica trasa biegowa tylicz-krynica

Stworzenie tras narciarstwa biegowego jest dla gminy Krynicy-Zdroju uzupełnieniem znakomitej już oferty zimowej obok najlepszych w Polsce tras  narciarstwa zjazdowego, parku snowboardowego, nowoczesnej hali lodowej i toru saneczkowego, dlatego dzięki tak szerokiej ofercie każdy amator zimowych sportów znajdzie dla siebie coś dobrego.